Voin sanoa, etten aluksi meinannut kirjoittaa tätä. Ajattelin pysyä muutaman päivän pois täältä ja antaa pääni viilentyä, mutta vaikuttaa siltä, etten saa mielenrauhaa ennen kuin pääsen avautumaan turhautuneisuudestani. Tämä viesti tulee varmasti olemaan sävyltään loukkaavakin, mutta en mainitse nimiä, enkä syvimmiltäni tarkoita pahaa. Satun vain olemaan järkyttävän kärsimätön ihminen, enkä todellakaan ole mikään hienotunteinen. Että pyydän anteeksi jo etukäteen: tämä tulee olemaan raaka ja pitkä viesti.
Olen kiinnittänyt viime päivinä tarkasti huomiota pelaajiemme käytökseen ja tapaan pelata hahmoillaan, enkä voi sanoa olevani erityisen tyytyväinen. Osa minusta miettii, ovatko ihmiset edes vaivautuneet lukea sääntöjämme läpi. Toivon että ovat, mutta se saa vain minut miettimään, ettenkö oikeasti osaa selittää asioita niin, että ne painuisivat ihmisten päähän.
No, jos täällä on joku, joka ei lukenut sääntöjä läpi, niin tässä kertaus kahdesta ROOLIPELIEN TÄRKEIMMÄSTÄ SÄÄNNÖSTÄ:
- Suora lainaus \"Mikä on roolipeli-topicista" kirjoitti:
♢ AUTOHITTAUS - Sana tarkoittaa yksinkertaisesti toisen hahmon liikuttamista tai sen pelittämistä. Henkilö (auto)hittaa, kun esimerkiksi viestissään päättää, että toisen hahmo yhtäkkiä vaikka istuutuu tai lähtee muuten vain kävelemään ympäriinsä. Tietyissä määrin autohittaaminen ei ole niin vaarallista - esimerkiksi jos kyseessä on kädestä pitäminen tai muu ystävällinen kohtelu. Toisaalta, jos hahmosi lyö toista ja osuu tuosta noin vain, se luetaan vakavamman puoleiseksi hittaukseksi.
→ EI NÄIN: X puree Y:tä, joka tukehtuu siihen paikkaan
→ VAIKKA NÄIN: X yrittää purra Y:n tukahduttaakseen tämän
Sana yrittää on äärimmäisen hyödyllinen varsinkin taistelukohtauksissa. Yhdellä pienellä sanalla voit olla hittaamatta helposti ja vaivattomasti. Jos teitä ei millään kiinnostaisi sanan käyttö ajatelkaa asia näin: saattehan te viestiinne pituutta sen avulla! Toinen tapa, jolla niin sanotusti voit kysyä lupaa tehdä jotain toisen pelaajan hahmolle on tällaisella merkillä: (?) Se toimii hyvin varsinkin noissa pienemmissä autohittaustapauksissa. Taisteluissa ja sen semmoisissa on parempi käyttää "yrittää"-sanaa.
♢ MUNCHAUS - Tosin sanoen voittamattomuus, joskus jopa jumaluus. Tässä roolipelissä ei ole mahdollista pelata jumalilla, mikä taas tarkoittaa sitä, ettei hahmosi ole kuolematon ja sen täytyy joskus tehdä virheitä ja haavoittuakin. Luonnossa ei ole pehmustettuja huoneita, johon voisi piiloutua ja olla saamatta minkäänlaisia vammoja. Ei, Japanin luonto on varsinkin näin sodan aikana vaarallista seutua, jossa nuorikin voi joutua taistelemaan hengestään. Vaikka hahmosi ei joutuisivat tappeluihin, se voi vaikka kompastua ja kaatua. Hahmosi ei myöskään voi tietää kaikkea minkä sinä tiedät. Viisaimman ja ovelimmankin on pakko erehtyä joskus, eikä kaikkea voi nähdä vain katsomalla toisen kasvoihin. Munchaukseen kiinnitetään myös huomiota hahmohyväksynnässä. Jos hahmosi on todella lihaksikas ja voimakas, se ei yleensä ole kovin nopea, ja päinvastoin. Hahmolla on hyvä jonkin verran negatiivisia asioita positiivisten rinnalla.
Toisin sanoen, yleensä pienikin autohittaaminen voidaan kokea tunkeilevaksi, eikä reiluksi toista pelaajaa kohtaan. Ajattelin ensin, että lisäisin tähän jonkun pätkän jostain pelistä mitä näinä viime päivinä olen seurannut, mutta en taida nyt viitsiä. Kuitenkin, et voi olettaa toisen pelaajan hahmosta mitään. Jos kirjoitat, että sinun hahmosi lähtee jonnekin, et voi olettaa, että toisen hahmo seuraisi heti perässä, vaikka hahmot ehkä olisivatkin sopineet niin.
Tee sinä hahmollasi niin kuin haluat ja anna muiden tehdä hahmoillaan niin kuin he haluavat!Kuvittele vaikka hahmojen ympärille joku niin sanottu "kupla" tai personal space, että jos rikot hahmollasi tuon kuplan, niin joudut "kysymään siihen lupaa", eli käyttämään joko yrittää-sanaa tai jotain sen vastinetta, tai (?) tätä merkkiä!
Muchauksesta taas sitä,
että hahmosi ei voi, eikä sen todellakaan tarvitse tietää kaikkea tai kaikkia! Taistelutilanteessa paraskaan hahmo ei voi tajuta vihollisen seuraavaa liikettä tai erikoistekniikkaa, tai tavallisessa tapaamisessa hahmojen ei tarvitse heti tuntea toisiaan! Sillä saa peliin paljon mielenkiintoa, kun hahmojen pitää ensin esittäytyä tai kun ne eivät muuten vain tunne toisiaan! Totta kai suurin osa hahmoista tuntee jonkun Ginin tai Weedin, mutta jos vastapelaajan hahmo on yksinäinen kulkija, niin sinun hahmosi EI TODELLAKAAN tarvitse heti tunnistaa tätä ja huutaa "Hei, hauska nähdä taas!" ellei sitten vastapelaajan kanssa ole sovittu, että hahmot ovat joskus tavanneet tai ellet ole pelannut kyseisen hahmon kanssa pelissä!
Toivottavasti tämä auttaa edes jonkun verran. En haluaisi olla joka pelissä häiritsemässä ja muistuttelemassa tuosta yrittää-sanan käytöstä tai siitä, että hahmo on järkyttävän ylivoimainen tai jostain muusta perusasiasta. Kyllä, ymmärrän, että kaikki eivät ole vielä kokeneita roolipelaajia ja että menee aikansa ennen kuin oppii foorumin tavoille. Muistan itsekin olleeni aloittelija. Mutta ihan muidenkin pelaajien hyväksi olisi hyvä osoittaa kehitystä ja pikku hiljaa alkaa sopeutumaan roolipelin sääntöihin. Peliin vastaamisella ei ole minkäänlainen kiire: käyttäkää mielummin
paljon reilummin aikaa viestin kirjoittamiseen, jos se tarkoittaa sitä, ettei tekstissä esiinny virheitä tai muita pelaajia "loukkaavia" tekijöitä!
Näiden asioiden lisäksi, haluaisin huomauttaa sellaisesta asiasta, että minäkin olen vain ihminen, jolla on oma elämänsä, vaikkakin suoraan sanottuna surkea sellainen. Jos en hyväksy hahmoanne yhden päivän sisällä vaikka olenkin ehkä käynyt pyörähtämässä foorumilla,
se ei ole syy alkaa pommittaa minua yksäreillä! En tiedä olenko vain itsekäs sanoessani näin, mutta mielestäni päivä tai kaksi ei ole vielä lyhyt aika! Jos en ole vastannut viikkoon, niin sitten pommittakaa minua viesteillä niin paljon kuin haluatte, mutta yksi päivä on järkyttävän lyhyt aika. Olen hidas kirjoittaja, tykkään miettiä tarkkaan mitä sanon, miten sanon ja miksi. Jos olen tutkimassa jotain hahmonne esittelyä, katson sitä aluksi, saatan lähteä foorumilta ja miettiä hahmoa rauhassa ja tulla vasta sitten kertomaan mielipiteeni siitä. Jos pommitatte minua viesteillänne, en todellakaan tule katsomaan hahmoa heti. Yritän kiirehtiä, mutta joskus vain tuntuu siltä, etten pysty puolueettomasti tarkistamaan esittelyä, mikä johtaa siihen, että käytän sen tarkistamiseen enemmän aikaa. Ja nyt, kun SnR:ssä on tarkemmat säännöt varsinkin erikoisliikkeiden suhteen, joudun oikeasti miettimään, minkä haluan tai pystyn päästämään läpi.
Toivottavasti muistin nyt kaikki mitä minun piti sanoa... Todellakin, pyydän anteeksi sitä, että olen saattanut loukata tekstissäni ihmisiä. Toivon, että niin ei käynyt tai jos kävi, niin pääsemme yhteisymmärrykseen. Yritän pysyä kärsivällisenä, mutta pyydän anteeksi jos en siihen pysty (niin kuin tässä vähän niin kuin kävi) Ja toivon, että joku sai edes jotain irti tästä tunteenpurkauksestani, ja että pääsemme etenemään kohti parempaa. Toivoin todella, etten joutuisi kirjoittamaan tätä viestiä, mutta aloin kai patikoimaan sitä, että roolipeli lähtisi taas käsistäni. En haluaisi pitää kauheaa kuria yllä, mutta enemmän minua kauhistuttaa, että teen sen saman virheen, minkä tein alkuperäisen Ginga RPG:n kanssa: antaisin asioiden edetä liikaa omilla raiteillaan, kunnes en enää pystyisi edes vaikuttamaan niihin. Se oli yksi syy, miksi alunperin hylkäsin tämän roolipelin: tunsin tilanteen menneen niin pitkälle, että kaikki oli turhaa. Luovutin oman luomukseni suhteen. Täällä en halua tehdä samaa, koska Ginga RPG on ensimmäinen luomani roolipeli ja minulla on täältä paljon hyviäkin muistoja. Haluan tämän kestävän.
Anteeksi vielä kerran tämä viestini. En tarkoita tällä pahaa, vaikka siltä tekstini varmaan vaikuttaakin